Ile kosztuje i czym różni się
od serwisu aut z tradycyjnym napędem.

Czy samochody elektryczne wymagają rutynowego serwisowania? Czy utrzymanie samochodu elektrycznego jest tańsze niż samochodu z tradycyjnym napędem?

Jedną z najczęściej wymienianych zalet posiadania pojazdu elektrycznego (EV) jest niższy koszt jego eksploatacji. Wynika to z faktu, że w silniku elektrycznym znajduje się znacznie mniej części ruchomych niż w silniku spalinowym.

Niektóre elementy eksploatacyjne w pojazdach elektrycznych są podobne do tych w samochodach spalinowych, takie jak: akumulator 12V, zbiorniki płynów, hamulce, a nawet zawieszenie. Jednak pod maską wszystko wygląda zupełnie inaczej. Serce pojazdu elektrycznego to silnik elektryczny, który jest zamkniętą jednostką wymagającą regularnej konserwacji. Silnik w odpowiednich warunkach może w pełni pracować od 15 do 20 lat. Jeśli jesteś właścicielem samochodu elektrycznego, to ważne, aby regularnie dbać o jego stan i cieszyć się bezproblemową i bezpieczną jazdą przez wiele lat. Nasz autoryzowany serwis samochodów elektrycznych oferuje kompleksowe usługi serwisowe, które pomogą Ci utrzymać Twój pojazd w najlepszej kondycji. Nasi wykwalifikowani specjaliści posiadają wiedzę i doświadczenie w naprawianiu samochodów elektrycznych, a także dostęp do specjalistycznego sprzętu i narzędzi, które są niezbędne do wykonania różnorodnych napraw i konserwacji. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twój samochód elektryczny jest w najlepszych rękach.

Co zatem wiąże się z serwisowaniem samochodu elektrycznego, jak często trzeba go serwisować?

Co obejmuje serwisowanie samochodu elektrycznego?

  • Systemy elektroniczne, oprogramowanie i czujniki (w tym infotainment, oświetlenie, pasywne i aktywne systemy bezpieczeństwa itp.),
  • Akumulator samochodowy 12 V, który zasila między innymi takie systemy jak centralny zamek, oświetlenie, wskaźniki i systemy multimedialne,
  • Sprawdzanie ciśnienia w oponach, głębokości bieżnika i wyważenia
  • Konserwację układu hamulcowego, sprawdzenie klocków hamulcowych, tarcz i płynu hamulcowego
  • Elementy zawieszenia (w tym przeguby, amortyzatory, sprężyny itp.)
  • Skrzynia biegów i hamulec postojowy,
  • Układ wspomagania kierownicy i przekładnię kierowniczą,
  • Szyba przednia, ramiona i pióra wycieraczek, płyn do spryskiwaczy,
  • Układ HVAC i filtr powietrza w kabinie,
  • Zawiasy drzwi, zamki, nakrętki i śruby,
  • Systemy bezpieczeństwa wymagają komputerowego monitorowania, począwszy od oprogramowania i sprzętu, kontroli stabilności i trakcji, aż po poduszki powietrzne.
  • Filtry powietrza w kabinie samochodu wymagają wymiany, aby pomóc w utrzymaniu czystego powietrza wewnątrz, zwłaszcza w pojazdach wyższej klasy, które mają specjalistyczne modyfikacje do wychwytywania toksyn z powietrza.
  • Części zawieszenia to duży element wspólny dla pojazdów elektrycznych i spalinowych. Niezależnie od tego, czy mówimy o przegubach homokinetycznych, amortyzatorach, sprężynach, końcówkach drążków kierowniczych, przegubach kulowych i innych elementach zawieszenia, ulegają one zużyciu lub wymagają wymiany części na nowe, aby działać bezawaryjnie.

To prawda, że właściciele EV nie muszą zmagać się z wymianą oleju, świec zapłonowych, pasków rozrządu, skomplikowanych elementów wewnętrznych skrzyni biegów i układów wydechowych, które występują w samochodach ICE (i hybrydach).

Opony w samochodach elektrycznych mogą się szybciej zużywać?

Warto zauważyć, że ponieważ duże zestawy akumulatorów sprawiają, że pojazdy elektryczne są znacznie cięższe niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi – a w niektórych przypadkach ich silniki są zaprojektowane tak, aby zapewniać dynamiczne przyspieszenie – opony w pojazdach elektrycznych mogą zużywać się szybciej.

Jednak specjalnie opracowane opony do pojazdów elektrycznych mogą zmniejszyć to obciążenie, dzięki zastosowaniu trwalszej konstrukcji materiałowej i innego wzoru bieżnika, poprawiając jednocześnie przyczepność i trwałość.

Zużycie hamulców może być mniejsze?

Z drugiej strony, ponieważ samochody elektryczne wykorzystują silnik jako generator, aby zarówno zwolnić pojazd, jak i odzyskać energię hamowania z powrotem do akumulatora (hamowanie regeneracyjne), a więc zużycie klocków hamulcowych jest zwykle zmniejszone.

Opony w samochodach elektrycznych mogą się szybciej zużywać?

Warto zauważyć, że ponieważ duże zestawy akumulatorów sprawiają, że pojazdy elektryczne są znacznie cięższe niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi – a w niektórych przypadkach ich silniki są zaprojektowane tak, aby zapewniać dynamiczne przyspieszenie – opony w pojazdach elektrycznych mogą zużywać się szybciej.

Jednak specjalnie opracowane opony do pojazdów elektrycznych mogą zmniejszyć to obciążenie, dzięki zastosowaniu trwalszej konstrukcji materiałowej i innego wzoru bieżnika, poprawiając jednocześnie przyczepność i trwałość.

Czy serwisowanie EV jest tańsze?

Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji i serwisowaniu niż analogiczny pojazd z silnikiem spalinowym. Na rynku przeprowadzono już liczne analizy dotyczące kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych w porównaniu do tych z konwencjonalnym napędem. Uwzględniono w nich niezbędną diagnostykę pojazdów i obowiązkowe czynności serwisowe. W badaniach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) – to koszt mniejszy nawet o kilka tysięcy złotych na 30 tys. km przebiegu.

Ponadto, w miarę zwiększania wykorzystania pojazdów elektrycznych, poszerzania infrastruktury i innych przywilejów, posiadanie i eksploatacja pojazdów elektrycznych stanie się jeszcze bardziej przystępne.

Jazda próbna 

Zapytaj o Ofertę 

Umów się do serwisu 

Samochody elektryczne