Ile kosztuje i czym różni się
od serwisu aut z tradycyjnym napędem.
Czy samochody elektryczne wymagają rutynowego serwisowania? Czy utrzymanie samochodu elektrycznego jest tańsze niż samochodu z tradycyjnym napędem?
Jedną z najczęściej wymienianych zalet posiadania pojazdu elektrycznego (EV) jest niższy koszt jego eksploatacji. Wynika to z faktu, że w silniku elektrycznym znajduje się znacznie mniej części ruchomych niż w silniku spalinowym.
Niektóre elementy eksploatacyjne w pojazdach elektrycznych są podobne do tych w samochodach spalinowych, takie jak: akumulator 12V, zbiorniki płynów, hamulce, a nawet zawieszenie. Jednak pod maską wszystko wygląda zupełnie inaczej. Serce pojazdu elektrycznego to silnik elektryczny, który jest zamkniętą jednostką wymagającą regularnej konserwacji. Silnik w odpowiednich warunkach może w pełni pracować od 15 do 20 lat. Jeśli jesteś właścicielem samochodu elektrycznego, to ważne, aby regularnie dbać o jego stan i cieszyć się bezproblemową i bezpieczną jazdą przez wiele lat. Nasz autoryzowany serwis samochodów elektrycznych oferuje kompleksowe usługi serwisowe, które pomogą Ci utrzymać Twój pojazd w najlepszej kondycji. Nasi wykwalifikowani specjaliści posiadają wiedzę i doświadczenie w naprawianiu samochodów elektrycznych, a także dostęp do specjalistycznego sprzętu i narzędzi, które są niezbędne do wykonania różnorodnych napraw i konserwacji. Dzięki temu możesz mieć pewność, że Twój samochód elektryczny jest w najlepszych rękach.
Co zatem wiąże się z serwisowaniem samochodu elektrycznego, jak często trzeba go serwisować?


Co obejmuje serwisowanie samochodu elektrycznego?
- Systemy elektroniczne, oprogramowanie i czujniki (w tym infotainment, oświetlenie, pasywne i aktywne systemy bezpieczeństwa itp.),
- Akumulator samochodowy 12 V, który zasila między innymi takie systemy jak centralny zamek, oświetlenie, wskaźniki i systemy multimedialne,
- Sprawdzanie ciśnienia w oponach, głębokości bieżnika i wyważenia
- Konserwację układu hamulcowego, sprawdzenie klocków hamulcowych, tarcz i płynu hamulcowego
- Elementy zawieszenia (w tym przeguby, amortyzatory, sprężyny itp.)
- Skrzynia biegów i hamulec postojowy,
- Układ wspomagania kierownicy i przekładnię kierowniczą,
- Szyba przednia, ramiona i pióra wycieraczek, płyn do spryskiwaczy,
- Układ HVAC i filtr powietrza w kabinie,
- Zawiasy drzwi, zamki, nakrętki i śruby,
- Systemy bezpieczeństwa wymagają komputerowego monitorowania, począwszy od oprogramowania i sprzętu, kontroli stabilności i trakcji, aż po poduszki powietrzne.
- Filtry powietrza w kabinie samochodu wymagają wymiany, aby pomóc w utrzymaniu czystego powietrza wewnątrz, zwłaszcza w pojazdach wyższej klasy, które mają specjalistyczne modyfikacje do wychwytywania toksyn z powietrza.
- Części zawieszenia to duży element wspólny dla pojazdów elektrycznych i spalinowych. Niezależnie od tego, czy mówimy o przegubach homokinetycznych, amortyzatorach, sprężynach, końcówkach drążków kierowniczych, przegubach kulowych i innych elementach zawieszenia, ulegają one zużyciu lub wymagają wymiany części na nowe, aby działać bezawaryjnie.
To prawda, że właściciele EV nie muszą zmagać się z wymianą oleju, świec zapłonowych, pasków rozrządu, skomplikowanych elementów wewnętrznych skrzyni biegów i układów wydechowych, które występują w samochodach ICE (i hybrydach).
Opony w samochodach elektrycznych mogą się szybciej zużywać?
Warto zauważyć, że ponieważ duże zestawy akumulatorów sprawiają, że pojazdy elektryczne są znacznie cięższe niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi – a w niektórych przypadkach ich silniki są zaprojektowane tak, aby zapewniać dynamiczne przyspieszenie – opony w pojazdach elektrycznych mogą zużywać się szybciej.
Jednak specjalnie opracowane opony do pojazdów elektrycznych mogą zmniejszyć to obciążenie, dzięki zastosowaniu trwalszej konstrukcji materiałowej i innego wzoru bieżnika, poprawiając jednocześnie przyczepność i trwałość.
Zużycie hamulców może być mniejsze?
Z drugiej strony, ponieważ samochody elektryczne wykorzystują silnik jako generator, aby zarówno zwolnić pojazd, jak i odzyskać energię hamowania z powrotem do akumulatora (hamowanie regeneracyjne), a więc zużycie klocków hamulcowych jest zwykle zmniejszone.
Opony w samochodach elektrycznych mogą się szybciej zużywać?
Warto zauważyć, że ponieważ duże zestawy akumulatorów sprawiają, że pojazdy elektryczne są znacznie cięższe niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi – a w niektórych przypadkach ich silniki są zaprojektowane tak, aby zapewniać dynamiczne przyspieszenie – opony w pojazdach elektrycznych mogą zużywać się szybciej.
Jednak specjalnie opracowane opony do pojazdów elektrycznych mogą zmniejszyć to obciążenie, dzięki zastosowaniu trwalszej konstrukcji materiałowej i innego wzoru bieżnika, poprawiając jednocześnie przyczepność i trwałość.
Czy serwisowanie EV jest tańsze?
Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji i serwisowaniu niż analogiczny pojazd z silnikiem spalinowym. Na rynku przeprowadzono już liczne analizy dotyczące kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych w porównaniu do tych z konwencjonalnym napędem. Uwzględniono w nich niezbędną diagnostykę pojazdów i obowiązkowe czynności serwisowe. W badaniach Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) – to koszt mniejszy nawet o kilka tysięcy złotych na 30 tys. km przebiegu.
Ponadto, w miarę zwiększania wykorzystania pojazdów elektrycznych, poszerzania infrastruktury i innych przywilejów, posiadanie i eksploatacja pojazdów elektrycznych stanie się jeszcze bardziej przystępne.